Raikas tuulahdus 3-pyöräisellä hybridiskootterilla Piaggio MP3

Maailman ensimmäistä hybridiskootteria voidaan käyttää kokonaan sähköllä, ilman päästöjä.
Ympäristöajattelu on tullut myös moottoripyörien maailmaan, kun Piaggio on ensimmäisenä maailmassa alkanut valmistaa hybridiskoottereita, kolmipyöräisiä Piaggio MP3 Hybridejä. Uuden skootterin päästöt ovat vain puolet perinteisiin moottoripyöriin verrattuna. Piaggio MP3:ssa on 125-kuutioinen bensiinimoottori, joka on yhdistetty sähkömoottoriin ja litium-ioni-akkuun. Akku ladataan tavallisesta sähköpistokkeesta. Akku latautuu täyteen kolmessa tunnissa ja riittää 20 km:n ajoon. 230 V pistorasiaa ei kuitenkaan aina tarvitse olla saatavilla, sillä akku latautuu myös ajon aikana. Bensiini- ja akkukäytön vaihtaminen tapahtuu yksinkertaisesti nappia painamalla.
Kolmepyöräisen hybridiskootterin molemmat etupyörät voivat tavallisen moottopyörän tapaan kallistua mutkissa 40 astetta, ja asiantuntijoiden mukaan parantavat tietuntumaa, vakautta ja jarrutusominaisuuksia. Kiinnostus hybridiskootteria kohtaan tulee varmasti kasvamaan ympäristötietoisuuden kasvaessa. Hybridiskootteria ajettaessa ei tarvitse huolehtia siitä, että yli 200 kiloa painava skootteri olisi vaikeata pitää tasapainossa esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä. Etuakseli voidaan lukita napin painalluksella, joten skootterilla on mahdollista olla pysähdyksissä laittamatta jalkoja maahan.

Kovia olosuhteita kestäviä hiljaisia tuulettimia


Kuten usein uusia ympäristöystävällisiä ratkaisuja kehitettäessä, on ebm-papstin tekniikka mukana myös Piaggio MP3 Hybridissä. Skootterin valmistaja on yhdessä ebm-papstin kanssa kehittänyt skootteriin tuulettimet, joiden tulee täyttää useita vaatimuksia. Yksi vaatimuksista on hiljaisuus. Piaggio havaitsi, että DC-moottorit eivät täyttäneet hiljaisuusvaatimusta, ja siksi valinta kohdistui ebm-papstin EC-tuulettimiin.
Taajuusmuuntajan ansiosta sähkömoottorin energia voidaan muuntaa sekä ajettaessa että jarrutettaessa, ja ladata samalla litium-ioni-akkua. Kaksi ebm-papstin tuuletinta huolehtii, ettei taajuusmuuntaja lämpene liikaa. Toinen tuulettimista siirtää lämpöä pois muuntajan kylmälevyltä. Lähtökohta tuulettimen kehittämisessä on ollut tuulettimen sijoittaminen skootteriin niin, että se altistuu helposti lialle, vedelle ja jopa tärinälle. Varustamalla tuuletin IP54-suojauksella on pystytty täyttämään nämä vaatimukset. Toinen tuulettimista on sijoitettu taajuusmuuntajan sisälle, ja siksi sen tulee kestää jopa 80 asteen lämpötila.

Three wheel saver (englanninkielinen artikkeli)