ebm-papst on MERCEDES AMG PETRONAS F1-yhteistyökumppani

Merkittävät sääntömuutokset ovat sitoneet F1-tiimejä kaudesta 2014 eteenpäin jatkuvasti parantamaan energiatehokkuuttaan. Energiatehokkuus on yksi ebm-papstin GreenTech -kulmakivistä – tehokkuutta huipputeknologialla. Jäähdytinratkaisut ovatkin jo auttaneet mestaruuden saavuttamisessa viime vuonna mm. etuna aika-ajoissa, jolloin MERCEDES AMG PETRONAS F1-autojen lämpöherkkiä komponentteja jäähdytettiin optimitoimintalämpötilaan. Tälläkin hetkellä tallin molempien kuljettajien, niin Saksan lipun alla ajavan suomalaissyntyisen Nico Rosbergin kuin englantilaisen Lewis Hamiltoninkin, kierrosajat ovat olleet kisojen nopeimpia.

ebm-papst on kehittänyt yhteistyössä MERCEDES AMG PETRONAS F1 -tiimin kanssa erityisen jäähdytysjärjestelmän, joka on optimoitu F1 W06 Hybrid-autoille ja joita käytetään autossa kaikilla Grand Prix -osuuksilla radalla, varikolla ja testiajossa. Taatakseen parhaan mahdollisen suorituskyvyn F1-autoille, on suunnittelussa hyödynnetty viimeisintä puhallinteknologiaa. Yhteistyö ja yksilöllinen tuotekehitys yhdessä tiimin kanssa on ensiarvoisen tärkeää, sillä ilmasto-olosuhteet Grand Prix:ssä saattavat nousta yli 40°C, autossa yli 75°C ja jäähdyttimissä ajon aikana jopa 120°C.

Radalla ja lähtöalueella sivuponttonijäähdyttimiä ja turvakaaressa sijaitsevaa yläilmanottoaukkoa jäähdytetään uusilla S Force -aksiaalituulettimilla. Tuulettimien suorituskyky vastaa Mercedekselle luonteenomaiseen korkeaan vastuspaineeseen tarjoten 518% parannuksen tuotettuun ilmavirtaukseen. Tämä korkea suorituskyky pienessä paketissa vastaa erinomaisesti vaatimukseen pienestä liikuteltavasta ja tehokkaasta järjestelmästä. Tämä tuulettimet ovat myös ensiarvoisen tärkeät auton lämmönsäätelyjärjestelmälle. Auton ollessa varikolla sivuponttonijäähdyttimiä ja yläilmanottoaukkoa jäähdytetään isommilla eteenpäin kaartuvilla keskipakotuuletinratkaisuilla, joihin moottori ja siipipyörä on mittatilaustyönä tehty sopimaan täydellisesti maksimaalisen suorituskyvyn ja mahdollisimman hiljaisen käyntiäänen takaamiseksi.

Maailman johtavana puhallinvalmistajana ebm-papst on kehittänyt tehokkaan lämmönerotus- ja jäähdytysratkaisun MERCEDES AMG PETRONAS tiimivarikolle. Esimerkiksi Singaporen radalla, jossa varikon lämpötila voi nousta yli 45°C , ebm-papst takaa parhaan mahdollisen työskentelylämpötilan varikkohenkilökunnalle ja tiimin vieraille. Oikea työskentelylämpötila on myös turvallisuuskysymys, sillä optimaalinen lämpötila takaa varikkohenkilökunnan virkeyden ja työmukavuuden ennaltaehkäisten näin virheitä ja työtapaturmia.

ebm-papstin huippuinsinöörit myös suunnittelevat ja toteuttavat innovatiivisen ja tarpeisiin räätälöidyn jäähdytysjärjestelmän Brackleyssa sijaitsevaan tiimin toimintakeskukseen. Tämä vähentää sähkönkulutusta ja mahdollistaa myös hiilidioksidi-päästöjen vähentämisen, mikä tukee toimintakeskuksen ISO14001-standardin toteuttamista. Lisäksi ebm-papstin ja MERCEDES AMG PETRONAS -tallin kehitystiimit vetävät yhteisiä työryhmiä jakaakseen parhaan osaamisensa aerodynamiikan alalta ja kehittääkseen tehokkaimmat ratkaisut parhaan mahdollisen suorituskyvyn takaamiseksi.