ebm-papstin tekniikkaa uudessa Audi A6:ssa

Kuva: Audi AG
ebm-papstin vahva asema autoteollisuuden markkinasegmentissä perustuu laajan tuotevalikoiman lisäksi myös siihen, että ebm-papst-konserni jatkuvasti kehittää ja valmistaa puhaltimia, moottoreita, voimaratkaisuja, elektroniikkaa ja ohjelmistoja. Tämä tarkoittaa, että ebm-papstilla on ainutlaatuiset mahdollisuudet olla eturintamassa ja toimia vahvana kumppanina maailman johtaville yrityksille, jotka ovat myös johtavassa asemassa uusien ajoneuvojen kehittämisessä. Autonvalmistaja Audi ja yhtiön viidennen sukupolven Audi A6 ovat esimerkki palkitsevasta kumppanuudesta. ebm-papstin teknologia Audi A6 -autoissa auttaa saavuttamaan alhaiset päästöarvot ja tuottamaan hienoja ajokokemuksia.



Mukavuus, ketteryys ja huipputurvallisuus
Eräs Audi A6:n ominaisuuksia on aktiiviohjaus, jota käyttää ohjaustehostimen ebm-papst-moottori. Tässä järjestelmässä lisäakseli menee suoraan ohjausakseliin, joka muuttaa ohjausvaihteen nopeudesta riippuen. ”Kaupunkiliikenteessä ja pysäköinnissä ohjaus on erittäin sujuvaa ja yksinkertaista. Suuremmilla nopeuksilla siitä tulee erittäin suora, mikä antaa kuljettajalle positiivisen ajokokemuksen. Koska ohjaus on erittäin tärkeää turvallisuuden kannalta, ohjauskomponenttien luotettavuus on ensisijainen tavoite ”,
sanoo ebm-papstin Automotive-osaston päällikkö Benno Kilzer.

Pumppu, joka auttaa puhdistamaan pakokaasuja
Osana Audi A6:n AdBlue-järjestelmää ebm-papst-pumppu auttaa vähentämään merkittävästi typen oksidien määrää pakokaasuissa. Pumppu toimittaa ureapohjaista nestettä AdBlue-säiliöstä pakojärjestelmään, jossa se ruiskutetaan pakokaasuihin. Pumpulla on ominaisuus, joka tekee siitä erityisen arvokkaan tässä sovelluksessa: se voi pumpata kahteen suuntaan ilman lisäventtiilejä. Tämä on tärkeää, koska AdBlue kiteytyy matalissa lämpötiloissa. Kun moottori sammutetaan, AdBlue palautetaan letkuista takaisin AdBlue-säiliöön, jotta neste ei voi jäätyä letkuihin. ebm-papst toimittaa pumpun moduulina, joka sisältää käyttöyksikön, pumpun ja elektroniikan. ”Sen lisäksi, että pumppaus tapahtuu kahteen suuntaan, sillä on myös toinen suuri etu. Koska se on kalvopumppu, se ei voi jäätyä. Jäätynyt väliaine voi laajentua pumpun sisällä vaurioittamatta sitä”, Benno Kilzer selittää.

ebm-papst-moottori vaihdelaatikon öljypumpussa
Seitsemännopeuksisessa Audi A6 -vaihteistossa ebm-papst-moottorilla on erittäin tärkeä tehtävä. Autonvalmistajat käyttävät nykyään sähköpumppuja, mikä on edellytys nykyaikaisille toiminnoille, kuten automaattisille käynnistys-/pysäytysjärjestelmille. Sammutusautomatiikka vähentää hiilidioksidipäästöjä, mikä on vaatimus nykyaikaisille autoille. Öljypumpussa olevan ebm-papst-moottorin on täytettävä tiukat vaatimukset. ”Öljypumppu on voimansiirrossa, joka on öljykylvyssä. Moottorin on kestettävä tämä vaihteistoöljy ja jopa korkeat lämpötilat, jopa 160 astetta. Moottorissamme yhdistyy laadukkaat materiaalit ja huippusuunnittelu, minkä vuoksi moottorimme täyttää Audin korkeat vaaatimukset”, Benno Kilzer toteaa.