Uusi F1-kausi ottaa vauhtia

Puhallinalan erikoisosaaja ebm-papst Saksan Baden-Württembergissa sijaitsevasta Mulfingenistä tukee jälleen tulevalla kaudella menestyksekästä MERCEDES AMG PETRONAS F1-tiimiä. Tiimi nautti menestyksekkäästä kaudesta jo 2014 voittaen tallimestaruuden, Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin sijoittuessa kuljettajien kisassa ensimmäiselle ja toiselle sijalle. Maailman johtava puhallin- ja moottorivalmistaja ebm-papst tuli mukaan F1-maailmaan viime vuonna MERCEDES AMG PETRONAS -tallin virallisena yhteistyökumppanina. Ennen kautta 2014 Formula 1 muutti säännöstöään vaatien enemmän energiatehokkuutta ja hybriditeknologiaa, asettaen samalla F1-talleille yhden suurimmista teknisistä haasteista autourheilun historiassa.

Kausi 2015 tuo mukanaan toisen kehitysprosessin modernille hybridikilpa-autoille. Paddy Lowe, MERCEDES AMG PETRONAS -tallin tekninen johtaja, kertoo: ”Tämä kehitysprosessi sisältää myös varsinaiset säännökset. Viime talveen verrattuna ne ovat pysyneet melko samoina myös vuona 2015. Mutta tämä ei suinkaan tarkoita, että autot jotka näimme radalla Jerezissä olisivat lähellekään edeltäjiensä kopioita. Jotkut muutokset ovat tietenkin näkyvämpiä, mutta paholainen piilee yksityiskohdissa. Kuorten alla on suuret määrät kehitystä, sekä alustan, korin että moottorin suhteen – tähtäimenä luoda auto, joka on turvallisempi, tehokkaampi, luotettavampi ja viime kädessä myös nopeampi. Hybridi-aikakausi on vielä lapsen kengissä, joten kehitysmahdollisuuksia on vielä paljon. Haasteena tässä vaiheessa on löytää tärkeimmät osa-alueet suorituskyvyn parantamiseksi, ei pelkästään sen perusteella mitä edellisistä vuosista on opittu, vaan myös uusilla, innovatiivisilla kilpailuedun alueilla.”

Siirtyessään uuteen kauteen MERCEDES AMG PETRONAS haluaa säilyttää johtoasemansa ja parantaa teknistä etumatkaansa. Nico Rosberg vahvistaa: ”Olen ylpeä ollessani tässä tallissa – takana on fantastinen vuosi, ja saan laittaa Hopeanuolet kärkeen, niille kuuluvalle paikalle. Tulee olemaan todella kovaa yrittää toistaa se, mitä saavutimme 2014, mutta me kaikki haluamme pitää vauhtia yllä ja hallita lajia vielä monta vuotta.”

Myös virallinen yhteistyökumppani ebm-papst ennakoi jännittävää kautta: ”Ensimmäinen vuotemme Formula ykkösten maailmassa oli täydellinen menestys! Innovatiivisilla jäähdytyskonsepteillamme pystyimme edistämään loistavaa kautta, jonka MERCEDES AMG PETRONAS -talli saavutti. Ja pystyimme jälleen kerran esittelemään GreenTech-filosofiamme johtoajatuksen ’Korkean teknologian tehokkuutta’”, kertoo Rainer Hundsdörfer, ebm-papst-konsernin hallituksen puheenjohtaja. ”Odotamme nyt innolla tulevaa kautta ja toivomme sen olevan menestyksekäs.”

Vuonna 2014 puhallinalan osaaja ebm-papst kehitti MERCEDES AMG PETRONAS F1 Hybridi kilpa-autoihin energiatehokkaat jäähdytysjärjestelmät, jotka jäähdyttävät lämmölle herkkiä komponentteja optimaaliseen toimintalämpötilaan. Heti auton tullessa varikolle, sivuponttonijäähdyttimiä ja yläilmanottoaukkoa jäähdytetään S Force -aksiaalituulettimilla, joiden teho-ominaisuudet vastaavat Mercedeksen järjestelmän vaatimaa korkeaa vastapainetta. Tämä kasvattaa tuotettua ilmamäärää 518%. Huipputeho pakattuna pieneen tilaan täyttää pienen siirrettävän järjestelmän vaatimukset.
Tuulettimet sivuponttonijäähdyttimissä ja yläilmanottoaukossa ovat tärkeä osa koko tallin lämpötilanhallintaa. Mutta tulevaa kautta varten puhallinteknologian asiantuntijat ovat työskennelleet tiiviisti tiimin insinöörien kanssa kehittääkseen myös varikkokäyttöön rakennettuja jäähdytys- ja lämmönpoistoratkaisuja. Tämä parantaa huomattavasti mekaanikkojen työskentelyolosuhteita kisojen aikana erityisesti kuumilla kisapaikoilla kuten Singaporessa ja Abu Dhabissa.

Perheyritys ebm-papst tekee tiivistä yhteistyötä MERCEDES AMG PETRONAS -tallin kanssa myös innovatiivisen, räätälöidyn jäähdytysjärjestelmän kehittämiseksi Brackleyssa sijaitsevaan tiimin toimintakeskukseen. Lisäksi ebm-papstin ja MERCEDES AMG PETRONAS -tallin kehitystiimit vetävät yhteisiä työryhmiä jakaakseen parhaan osaamisensa aerodynamiikan alalta.

Nico Rosberg ja Lewis Hamilton ajoivat uutta, PU106B Hybrid Power Unit:lla varustetua F1 W06 Hybrid -kilpa-autoa ensimmäistä kertaa Formula ykkösten testeissä ennen kauden alkua helmikuussa 2015 Circuito de Jerez -radalla Espanjassa. Uusi kausi tuo F1 W06 Hybrid-auton mukana lisäparannuksia hybriditeknologian tuotekehittelyyn. Verrattaessa F1 W06:ta edeltäjäänsä F1 W05:een, voi uusi hybridi kehuskella edistyneillä mekaanisilla, rakenteellisilla ja aerodynaamisilla parannuksilla.