ebm-papst tukemassa Formula 1 teknistä vallankumousta – yhteistyökumppanina MERCEDES AMG PETRONAS

Tällä kaudella Formula 1 -kisat ovat kokeneet tehokkuuden suhteen todistettavasti suurimman teknisen vallankumouksensa sitten lajin debyytin 1950-luvulla. Juuri tästä syystä ebm-papst, johtava tuuletin- ja moottorivalmistaja, on päättänyt ryhtyä MERCEDES AMG PETRONAS Formula 1 -tiimin kumppaniksi.

ebm-papst on kehittänyt auton ulkopuolisia jäähdytysjärjestelmiä MERCEDES AMG PETRONAS F1 W05 kilpa-autoihin. Tämän lisäksi ebm-papst tekee tiivistä yhteistyötä tiimin kanssa parantaakseen työympäristöä Grand Prix -tapahtumapaikkojen varikoilla. Varikoille kehitetään innovatiivisia, erikoisvalmisteisia ja huipputehokkaita lämmönpoisto- ja jäähdytysratkaisuja, jotka otetaan käyttöön myöhemmin kaudella 2014. Ratkaisuilla on erityinen merkitys haastavien sääolojen kisapaikoilla. Koska varikkolämpötila voi joillakin radoilla, esim. Singaporessa, nousta jopa 45 asteeseen, ebm-papst varmistaa osaltaan parhaan mahdollisen varikkoympäristön MERCEDES AMG PETRONAS tiimille, kuljettajille ja vieraille.

Lisäksi MERCEDES AMG PETRONAS ja ebm-papst työskentelevät tulevaisuudessakin yhdessä parantaakseen energiatehokkuutta tiimin toimintatiloissa Brackleyssa. Yhteisissä työryhmissä jaetaan erikoisosaamista ja käytännön kokemusta eri aiheista, kuten tietokoneavusteisesta virtaustekniikasta, kaasuturbiiniteknologiasta ja energiatehokkuudesta. Vuonna 2015 ebm-papstin huippuammattitaitoiset insinöörit suunnittelevat ja ottavat käyttöön lisää jäähdytysratkaisuja MERCEDES AMG PETRONASin toimintakeskuksessa. Uudet ratkaisut mahdollistavat tiimin sähkönkulutuksen ja CO2-päästöjen pienentämisen, mikä osaltaan edesauttaa toimintatilojen ISO 14001 -vaatimusten täyttymistä.

Sopimuksen myötä ebm-papstista tulee ensimmäinen F1:n pääyhteistyökumppani, jonka kumppanuus on seurausta uusista, kaudella 2014 voimaan astuvista tehokkuuteen perustuvista säännöistä.

ebm-papst on vuoden 2013 voittaja kilpailun German Sustainability Award (GSA) kategoriassa ”Saksan kestävimmän kehityksen yritykset”. Palkinto on yksi alansa arvostetuimmista Euroopassa. ebm-papst on siis tunnustettu erinomaisista saavutuksistaan kestävän kehityksen alalla.

Juuri näistä periaatteista Formula 1:n uusi aikakausi juontaa juurensa. Kun autoteollisuus jatkuvasti vaatii enemmän vähemmällä, tehokkuus ja hybriditekniikat tulevat aina ajankohtaisemmiksi. Autoteollisuuden ja suorituskyvyn huippuna F1-urheilulla on merkittävä rooli tekniikan eteenpäin viemisessä. MERCEDES AMG PETRONAS:ille tällä tuoreella filosofialla ja sen ajankohtaisuudella on erityinen merkitys.

Mercedes-Benz Motorsportin johtaja Toto Wolff sanoo: ”Formula 1 on autoteollisuuden innovaatioiden huippu. Siksi sillä on velvollisuus koetella tekniikan rajoja. Uudet säännöt paitsi edistävät tätä keksintöä, myös tuovat F1-urheilun olennaisesti moottoriteollisuuden suuntaan.”
”Kumppanuutemme ebm-papstin kanssa paitsi tuottaa tiimille parhaat mahdolliset ratkaisut toimia kilpa-autojemme parissa, myös osoittaa uuden ja innovatiivisen tekniikan merkityksen tälle urheilulle. Uuden kumppanin toivottaminen tervetulleeksi on suoraa seurausta uusista vuoden 2014 säännöistä ja osoittaa, että kuljemme oikeaan suuntaan. Kilparadoille suunnattu tutkimus- ja kehitystyömme on nyt enenevässä määrin ajankohtainen paitsi katuautojemme parissa, myös laajemmin tekniikan parissa.”

Rainer Hundsdörfer, ebm-papstin toimitusjohtaja, kommentoi: ”Olemme iloisia että MERCEDES AMG PETRONAS on valinnut kestävän kehityksen tekniikkamme ja voimme liittyä Formula 1:iin tässä tärkeässä, keskeisessä autourheilun suunnanmuutoksessa. Meille tämä sitoutuminen merkitsee investointia tulevaisuuteen. MERCEDES AMG PETRONAS on aerodynaamisen tehokkuuden alalla maailman huippua. Uskon että kumppanuudesta on molemminpuolista hyötyä.”

Auton ulkopuolinen jäähdytys
ebm-papst on kehittänyt yhdessä MERCEDES AMG PETRONAS Formula 1TM -tiimin kanssa pitkälle erikoistuneen F1 W05 kilpa-auton ulkopuolisen jäähdytysjärjestelmän, joka on optimoitu sivuponttonijäähdyttimiin ja moottorin ilmanottoaukkoon. Ulkopuolista jäähdytysjärjestelmää käytetään kaikissa Grand Prix -kisoissa ja testeissä auton ollessa varikolla tai lähtöruudussa.

Formula 1 -kisoissa lämpötila voi olla jopa 40 astetta, autossa jopa 75 astetta ja sivuponttonijäähdyttimien toimintalämpötila jopa yli 120 astetta Celsiusta.
Autojen parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi ebm-papst on käyttänyt uusinta tuuletinteknologiaansa. Lähtöruudukossa ja parc ferme:ssä sivuponttonijäähdyttimiä ja yläilmanottoaukkoa jäähdytetään uusilla ”S Force” -aksiaalituulettimilla (4114N/2H8P), joiden teho-ominaisuudet vastaavat Mercedeksen järjestelmän vaatimaa korkeaa vastapainetta, ja jotka kasvattavat tuotettua ilmamäärää 518%. Huipputeho pakattuna pieneen tilaan täyttää pienen siirrettävän järjestelmän vaatimukset.

Auton ollessa varikolla ilmanottoaukkoja jäähdytetään suuremmalla hiljaisella, eteenpäin kaartuvin siivin varustetulla keskipakopuhallinratkaisulla. Siinä moottori ja siipipyörä on integroitu mittojen mukaan tehtyyn kotelointiin. Näin saavutetaan huipputehokas, autoon täydellisesti sopiva puhallinratkaisu sekä hiljainen varikkoympäristö.